De onderstaande inhoud hoort bij het bovengenoemde hoofdstuk uit het Handboek Podcast maken
Opdracht(en) bij dit hoofdstuk
Infomatie ophalen
Om te kunnen evalueren heb je uiteraard ook 'data' nodig. Dat kunnen allerlei soorten informatie zijn. Wat dacht je bijvoorbeeld van...
- Enquêtes / Vragenlijsten: Gebruik ze om feedback van gebruikers te verzamelen. Gebruik bijvoorbeeld Google Forms.
- Interviews: Voer interviews uit met luisteraars. Gebruik eventueel vragen uit het tekstblok hieronder.
- Observatie: Observeer hoe luisteraars naar je podcast luisteren. Waar lichten hun ogen op? Waar dwalen ze af? Waar lachen ze? Waar kijken ze moeilijk?
- Analytics en data-analyse: Gebruik statistische gegevens en analyses uit Spotify for podcasters of je audiowebhost (zoals Soundcloud, TransistorFM of Podbean).
Enquête- / interviewvragen
Je kunt allerlei specifieke vragen stellen aan je luisteraars. Waaar enquêtes wat makkelijker in te zetten zijn voor multiplechoice antwoorden, zijn interviews geschikter voor een echt gesprek met open antwoorden eventuele verdiepende vragen als je meer wilt weten ('Hoe bedoel je dat?')
Vragen die je kunt stellen, kunnen betrekking hebben op van alles, bijvoorbeeld:
- De naam
- De lengte
- De publicatietijdstippen
- De toon
- De manier van presenteren
- De spanning
- De moeilijkheidsgraad
- Of de boodschap duidelijk was / wat volgens hem de boodschap was
- Of de luisteraar het waardevol vond / wat het met hem deed
- Wat de luisteraar er mee gedaan heeft
- Of hij de podcast heeft aanbevolen aan iemand anders
- Of de podcast makkelijk te vinden was
- Of hij tips heeft voor de makers
- Etc.
Statistieken uit het dashboard van je audiowebhost
Je kunt natuurlijk ook informatie halen uit de statistieken die de audiowebhost (de organisatie waar jij je podcast hebt geplaatst) genereert. Dit is voorbeeld komt van TransistorFM.
Leestip:
Een artikel dat ikzelf wel interessant vond is dit artikel op Spotify: How to measure podcast
success: A guide for creators. Het is zoals de titel doet vermoeden Engelstalig.